COVID-19

Załącznik 7

do Zarządzenia Dyrektora Nr 9/2020

z dnia 28.08.2020 r.

Procedura dezynfekcji pomocy dydaktycznych

Dezynfekcja pomocy dydaktycznych stanowi podstawową formę przeciwdziałania temu zjawisku oraz zapobiegania i przeciwdziałania oraz zwalczania COVID-19. Dezynfekcja polega na podjęciu czynności mających na celu niszczenie drobnoustrojów oraz ich przetrwalników. W przypadku szkół dezynfekowanie przedmiotów oznacza przede wszystkim niszczenie wirusów, bakterii, grzybów.

W czasie otwarcia szkoły w dobie epidemii COVID – 19 zarządza się podwójny zakres dezynfekcji: w czasie wyjścia uczniów z sali oraz po każdym dniu nauki.

Mycie i czyszczenie pomocy dydaktycznych nie gwarantuje zniszczenia wirusów, grzybów czy prątków. Dlatego drugim, niezbędnym etapem, jest dezynfekcja za pomocą specjalnych preparatów.

Sposoby czyszczenia i dezynfekcji poszczególnych pomocy dydaktycznych

Pomoce dydaktyczne plastikowe, metalowe, drewniane

Najłatwiejszą w utrzymaniu czystości grupą pomocy są te wykonane z plastiku, metalu lub drewna, w szczególności, jeżeli są to przedmioty dużych rozmiarów. Należy czyścić je za pomocą ciepłej wody z mydłem. Po myciu upewnić się, że przedmiot został dokładnie wytarty i wysuszony. Następnie każdy przedmiot przecieramy ścierką nasączoną odpowiednim środkiem dezynfekującym.

Przedmioty elektroniczne

Pomoce dydaktyczne elektroniczne nie mogą być czyszczone z użyciem dużej ilości wody. Ich mycie i czyszczenie polega na dokładnym przetarciu gąbką nasączoną wodą z dodatkiem szarego mydła. Następnie sprzęt należy dokładnie wytrzeć ściereczką nasączoną środkiem dezynfekującym – może być to ten sam środek, którego używa się do dezynfekowania przedmiotów drewnianych i plastikowych. Podobnie, jak w przypadku wcześniej opisanych przedmiotów, należy je dokładnie wysuszyć przed udostępnieniem młodzieży.

Książki

Rutynowe czyszczenie książek powinno polegać na wycieraniu z kurzu suchą ściereczką. Widoczne zabrudzenia okładek przecierać lekko zwilżoną chusteczką. W celu dezynfekcji przetrzeć okładkę książki chusteczką nasączoną odpowiednim preparatem, a następnie wytrzeć do sucha.

W czasie epidemii COVID 19 nie używa się książek.

Wybór preparatów do mycia i dezynfekcji

Do mycia i czyszczenia przedmiotów dydaktycznych w pierwszym etapie wystarczy ciepła woda oraz szare mydło.

Natomiast drugi etap – dezynfekcja, wymaga większej uwagi.

Zaleca kierowanie się następującymi wskazówkami:

1) preparat powinien być bezwonny,

2) preparat nie może podrażniać skóry,

3) preparat nie powinien wymagać spłukiwania,

4) preparat nie może niszczyć dezynfekowanej powierzchni,