"Super Szkoła" Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 01 stycznia 2009 00:00

Dążenie do rozwoju, bycia lepszym leży w naturze człowieka, a nauczyciel też człowiek. Wbrew temu, co zdarza się nam słyszeć w populistycznych wypowiedziach, zdecydowana większość nauczycieli chce pracować coraz efektywniej, wykorzystywać posiadane umiejętności, zdobywać nowe. Po co? Choćby po to, aby było lepiej w naszych szkołach, aby nasz klient, nasz pan był zadowolony. Istnieją już techniki mierzenia jakości pracy szkoły. Ba! dziś chyba każda szkoła organizuje w tym celu wewnętrzne mierzenie jakości, a jego celem są:

  • zapewnienie stałego przyrostu wiedzy i umiejętności ucznia
  • rozwój zawodowy nauczycieli
  • bieżące eliminowanie nieprawidłowości
  • wspieranie działań wartościowych

O tym, że jakość szkoły warto mierzyć, nie trzeba nikogo przekonywać, rodzi się jedynie pytanie, jak robić to dobrze? Najpowszechniejszym narzędziem mierzenia jakości stała się ankieta pełna pytań - pytają zatem nauczyciele rodziców i uczniów, dyrektor pyta nauczycieli, pyta każdy, kto jest zainteresowany podniesieniem jakości procesu edukacyjnego. Dziennikarzy interesuje wszystko, zapytali i oni. Redakcja „Super Exspressu” ogłosiła konkurs pod hasłem „Super Szkoła”, któremu patronuje marszałek Sejmu Marek Borowski, a opiekę merytoryczną sprawuje Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Zapytano uczniów (oczywiście za pomocą wspomnianej ankiety) 3,5 tysiąca szkół w Polsce m.in. o to:

  • czy lekcje w twojej szkole są interesujące?
  • czy czujesz, że nauczyciele szanują twoje poglądy?
  • czy uczniowie są sprawiedliwie oceniani?
  • czy uczniowie mogą liczyć na pomoc nauczycieli, jeśli mają kłopoty osobiste?
  • czy w twojej szkole zdarzają się kradzieże, pobicia, sprzedaż narkotyków?

Łatwo zorientować się, że ten etap konkursu „Super Szkoła” zmierzał do wyłonienia szkoły przyjaznej uczniom. Przyjemnie jest znaleźć się wśród 120 szkół, wyłonionych spośród 3,5 tysiąca zgłoszonych do konkursu. Zespół Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku otrzymał certyfikat szkoły przyjaznej uczniom. Przed nami II etap konkursu, mierzenie innych obszarów jakości naszej szkoły. Doskonale wiemy, że jakość powstaje w szkole i dla szkoły. Nie jest niczym danym z zewnątrz, nie jest w ogóle niczym danym. To ciągły proces, stawanie się, dążenie do poprawiania, doskonalenia wszystkiego, co sprzyja rozwojowi ucznia. To także umiejętność dostrzegania słabych i mocnych stron szkoły. Jeśli tak będziemy się sobie samym przyglądać, dojdziemy do przekonania, że zmierzamy w dobrym kierunku, a nasza praca daje pożądane efekty. Życie uczy, że trzeba przyjąć zasadę, iż nie to jest ładne i dobre, co nam się podoba, ale to co spełnia oczekiwania odbiorców. Zespół Szkół Licealno – Technicznych w Kluczborku kreuje model szkoły, w której nauczyciele wymagają, ale są uczniom przychylni. To nasz ideał.

 
© 2017
/tr/tr